Võita ruumi juurde olevikule – vestlus Eia Uusiga
Suvise leitsaku tipphetkel tegi Eia mulle ettepaneku saada kokku ja vestelda vaimsest tervisest ja sellest, kuidas seda hoida. Ehk siis tegelikult ikka elust ja armastusest. Vestlus ilmus ajakirja Edasi sügisnumbris ja selle täispikka versiooni (kus räägime ka ületöötamisest, aktiivsus- ja tähelepanuhäirest ja eri rahvaste lõunakommetest) saab nüüd lugeda Edasi.org lehel. Siin aga siis natuke lühem lugu:
VÕITA RUUMI JUURDE OLEVIKULE
Eia Uus vestles kirjandusterapeut Berit Kaschaniga sellest, kuidas tänases maailmas vaimset stabiilsust ja heaolu saavutada ning hoida.
Tekst: Eia Uus
Fotod: Iris Kivisalu
Eia: Hiljuti pidin lähedasele segastel asjaoludel kiirabi kutsuma. Pärast selgus, et depressiooni haiguslehel oli ta nädala jooksul teinud „turbot“ ehk proovinud läbisegi kõike, mida parema enesetunde nimel soovitati: nõelravi, kaanid, tantramassaaž, maksapuhastus ja mis kõik veel.
Kuidas saaksime välja mustrist, et vaimse tervisega (või teisisõnu endaga, oma komplekside, traumade ja muredega) tegeleme ainult siis, kui paanika on käes ja seda enam vältida ei saa?
Berit: See on karm näide, niimoodi võib end veel suuremasse kriisi viia. Kõiki nõuandeid korraga kuulda võtta on ohtlik. Tundub, et inimesel oli tugev ärevuse foon ja sellest lähtuvalt soovis ta lahendust otsekohe. Paraku, kui isegi marraskil põlv ei parane üleöö, siis marraskil psüühika ka mitte.
Muidugi saab paljusid läbipõlemisi ja „aukukukkumisi“ ennetada. Siit algab see lihtne ja samas keeruline osa – iseenda vajaduste märkamine ja igas mõttes enda eest hoolitsemine, mis võib viia täiesti uue elustiili kujundamiseni. Kõlab hästi, aga elluviimine võib nõuda päris palju kannatlikkust.
Eia: Viimasel ajal märkan, et teen näiliselt meeldivaid asju: kõndides kuulan audioraamatut, koristades vaatan ühe silmaga head dokki. Aga niiviisi ei lase ma endale tekkida vaimset ruumi, õhku, mõttepausi. Ja
siis olen täiesti kurnatud, sest mu pea on kogu aeg asju täis – ning need asjad ei ole isegi minu asjad.
Berit: Jah, esiteks oleme rööprähklemise müüdi ohvrid. Ja samas on inimestel tihti teadvustamata hirm selle ees, mis saab, kui korraks peatuda. Ja eks sealt hingepõhjast võibki igasuguseid asju tulla – aga see kõik on ju osa sinust. Meie tunded on tundmiseks ja kui need tulevad liiga suure volüümiga, siis järelikult on need jäänud mingis
eluhetkes läbi kogemata. Aga see ei tähenda, et need oleks müstiline tume pool, mida peita ja alla suruda, isegi iseenda ees. Julgen öelda, et kõigil on olnud olukordi, kus oleme emotsionaalselt ebaadekvaatsed, reageerime üle – kasvõi enda sees, teiste eest varjus. Ja siis on pärast piinlik ja püüame unustada. Ja meie oma allasrutud tunded peavad jälle oma urgudesse taanduma, et asuda järgmist hetke varitsema, mil meid üllatada. Ent tõsi on ka see, et inimene ei ole iga hetk võrdselt valmis oma valudega silmitsi seisma, eriti sellistega, mille juured on sügaval.
Eia: Mulle oli kunagi suureks abiks, kui sain aru, et depressioon ei ole minu ainulaadne hoomamatult raske eripära, vaid levinud seisund, mille mitmekülgse raviga tuleb tegeleda.
Berit: Psühhoteraapiates hakkab lääne filosoofia idale järele jõudma, teooriale lisandub praktika. Diagnoos ei ole ainult silt ja ravimid, vaid on ka konkreetsed tegevused, mida oma heaolu parandamiseks argipäeva lülitada. Patsient ei ole enam passiivne tabletivõtja, kes ootab tulemust. Samuti diagnoos ei ole häbimärk, mille tõttu peaks elust eemale hoidma. Nende hoiakute muutmise nimel on tehtud palju tööd ja tehakse ka edaspidi. Saame aina rohkem aru, kui palju meie aju on võimeline muutuma ja teadlik tähelepanu suunamine on viis oma aju ümber õpetada.
Igasuguse teraapia, hingetoe praktika, minevikuga tegelemise eesmärk on võita ruumi juurde olevikule. Sa võtad teema, mida sa võib-olla enda teadmata kaasas kannad ja mis sind mõjutab, ning teed vajalikud sammud, et anda see tagasi minevikule, kuhu see kuulub. Selleks, et rohkem olevikus olla, peaksime julgema läbi kogeda tunded, , mis kunagi on väljendamata jäänud. Niimoodi vabaneb tohutu ressurss.
Eia: Mind hämmastab siiani, kui paljude jaoks on teraapia tabuline või „uhhuu“…
Berit: Olen juba harjunud, et mõni pööritab silmi, kui kuuleb, et olen kirjandusterapeut: „Tänapäeval on kõik teraapia ja kõik inimesed terapeudid!“ Aga teraapiate ja eneseotsingu buum, millesse tihti skepsisega suhtutakse, on siiski mingi suurem sümptom. See on reaktsioon. Oleme ka siinmail jõudnud ajajärku, kus on instinkt tegeleda oma sisemaailmaga, ja arusaam, et asjad pole ainult need, mis füüsilise silmaga paistavad. Oleme tsivilisatsioonina jätnud oma sisemaailma hooletusse ja nüüd rohib igaüks nii hästi (või
nende vahenditega) nagu ta oskab. Naeruvääristada ei tohiks selles olukorras kedagi. Vaja on lahendusi. Ja muidugi on foonil mingi suurem vaimsete väärtuste kriis, inimesed otsivad mõtestatust, ühtekuuluvustunnet.
Mul ei oleks selle vastu midagi, kui me ühel päeval ei nimetataks paljusid asju enam teraapiaks ega ostetaks neid teenustena, vaid need oleksid meie argipäeva loomulikud osad, olgu need siis teadlik hingamine ja võimlemine, looduses viibimine, tähenduslik suhtlemine, kirjandus või muu.
Eia: Kui depressiooniga tahtsin vaid voodis olla, ütles psühholoog, et pean jätkama positiivseid tegevusi, mis varem rõõmu tõid. Alguses tundus see vale soovitusena, aga läksin jõuga sõpradega uisutama ja enda sünnipäevale, ning üsna ruttu läks enesetunne paremaks! Tundub elementaarne teha meeldivaid tegevusi, võiksime seda loogiliselt teha, aga mul oli vaja, et keegi mulle seda ütleks.
Berit: Jah, mõnikord unustame ära, mida me soovime ja mis meile meeldib. Nendeks aegadeks olen ise teinud ja teistele soovitanud ennetavalt teha nimekirju asjadest, mis sulle rõõmu pakuvad. Näiteks 14 asja. Siis, kui tuleb see auk või tühimik ette, on sul nimekiri olemas – hakkad otsast minema ja planeerid igasse päeva ühe meeldiva tegevuse. Juba kolmandast-neljandast päevast läheb olemine paremaks.
Tihti õpetavadki psühholoogid ja terapeudid inimestele ka elulisi oskusi. Prantslanna Elaine Konopka, kes kombineerib teraapilist kirjutamist ja kehatööd, rääkis, et kord alustas ta kliendiga töötamist pere-eelarve ülevaatamisest – sest inimene oli depressioonis ja murdumas, kuna on võlgades. Sellist inimlikkust ja kohanemisvõimet tahaks eeldada igalt vaimse tervise spetsialistilt, või vähemalt oskust patsienti suunata ka vajalikke elulisi teadmisi juurde hankima. Eks hea professionaal oskab delikaatselt osutada ka sellele, kui inimene on meeleoluhäire tõttu näiteks hügieeni hooletusse jätnud – öelda, et sulle oleks väga kasulik seista igal õhtul vähemalt natuke aega sooja voolava vee all.
Eia: Mulle ütleb terapeut alati, et pean sooja toitu sööma. Ja vett jooma. Mulle meeldib see ütlus, et vajan vett ja päikesevalgust, sest olen lihtsalt keeruka siseeluga toataim. Hoolitsengi siis enda nagu taime eest. Elementaarne enesehoolitsus kaob kohe ära, kui see seisund tuleb.
Berit: Samas kõigil ju ei kao. Baasoskusena oskame enda eest nii hästi hoolitseda, kui hästi meie eest on lapsena hoolitsetud. Aga õnneks me saame terve elu uusi oskusi omandada ja ja paljud õpivad oma laste kaudu enda eest paremini hoolitsema.
Mängu tuleb ka enesearmastus. See ei tähenda, et peaksid kogu aeg juubeldama või olema iseendast sillas. Aga armasta ennast nagu loodust, sellise suure ja avara rahuliku tundega. Vaikne aupaklik soojus võiks olla enda suhtes igas päevas nagu siis, kui lähed metsa ja vaatad, mis seal on, näiteks puu on murdunud või avaneb uskumatult maaliline pilt. Sa ei arva, et mets peaks olema teistsugune kui ta on, sa naudid tema mitmekesisust. Endasse suhtu samamoodi. Kui ma oleksin loodusvaade, mis seal praegu näha oleks? Võta märkmik ja hakka avastama!
Eia: See on ilus! Kipub vist olema, et kriitika saab mõtteis prominentsema koha kui kompliment.
Berit: Siit tuleneb teadliku tähelepanu juhtimise vajadus, näiteks päeviku pidamine, et oma rõõme ja kordaminekuid üles tähendada. Siis aju hakkab järjest rohkem neid seoseid looma ja juhtima tähelepanu sellele, mis hästi on.
Me tegeleme nii suure osa ajast probleemidega ja see võtab tähelepanu ära headelt asjadelt, mis ei vaja lahendamist. Tervet maailma ei ole kunagi vaja päästa, sest suurem osa maailmast toimib siiski väga hästi, muidu meid lihtsalt ei oleks.
Eia: Sa oled nüüd mitu korda maininud päevikupidamist. Viimasel ajal tundub, et ükskõik, mis koolkonna infoväljas viibin, olgu see vaimne tervis, ärijuhtimine, teadus või muu, igal pool on üks põhisoovitusi pidada päevikut. Miks?
Berit: Ühelt poolt on see igapäevane regulaarne ventileerimise võimalus. Mõni kirjutab, mis juhtus, see ka maandab. Aga tasub fookus suunata üha enam välistelt kirjeldustelt sellele, mida sina nendes olukordades tundsid. Oma tunnete nimetamine on võtmeks nende juhtima asumisel. See on tohutult vabastav: sul on õigus oma loole, õigus öelda välja oma tõde, kuidas sina neid olukordi kogesid. Eia: Inimesed tihti pelgavad ka oma sisemaailmaga tegelemist sellepärast, et sellel tundub mingi kultuslik ja kahtlane roosa vine ümber olevat. Et see muudab inimesed eluvõõraks. Variant on vaikides piinelda või siis ennast tolaks teha.
Berit: Oma sisemaailmaga tegelemine ei tähenda mingit sektikäitumist või seda, et pead kohe jätma kogu oma argipäeva ja võtma täiesti uue elutee – minema paljajalu üle süte uude ellu. Tihti eeldame, et enne suuri elumuutusi peame olema valmis suurteks piinadeks – et vahepeal tuleb kotkas, kes nokib mu maksa. Tegelikult võivad suured muutused tulla ka pehmelt, sammhaaval. Sina ise ju juhid seda.
See tähendab ennekõike oma argipäeva mõnusamaks muutmist, et kujundada harjumused, millele toetudes , oleks hea tunne ärgata, lähedastega suhelda, teha kõiki neid asju, mida meeldib ja tarvis teha on. Et ma oleksin rahulolevam ja adekvaatsem inimene.
Täispikka versiooni intervjuust koos harjutustega loe: Edasi.org